Responsiv webbplats blir allt viktigare för e-handeln

Att handla produkter på nätet är en del av vardagen för de flesta. Och med den ökade användningen av smartphones och surfplattor genomförs nu också en stor del av köpen på de mindre skärmarna.

Det största problemet som uppstår kring detta är när webbutiken inte är anpassad för att visas i ett komprimerat format. Detta leder till en försämrad köpupplevelse för kunden, som kanske struntar i att köpa när svårigheter uppstår och/eller väljer en konkurrent nästa gång det är dags att beställa något. Och från och med den 21 april 2015 har Google börjat nedprioritera webbplatser utan mobilanpassning i sökningar, vilket gör det svårare för både nya och gamla kunder att hitta fram till dessa butiker.

Lösningen heter responsiv webbdesign, alltså en designprincip som förändrar webbplatsen dynamiskt beroende på vilken typ av enhet man besöker den ifrån och i vilken skärmstorlek den visas. Tidigare har man försökt lösa problemet genom att ha en dubbel uppsättning webbplatser, där en är ämnad för normala datorskärmar och en för mobila enheter. Men den lösningen skapar bara fler problem, då sökmotorer som Google inte kan skilja på de två, och också straffar webbplatser med samma innehåll som någon annan. Med responsiv webbdesign kommer man runt även det problemet.

Responsiv webbdesign går att införa manuellt med specifika regler som styr hur webbplatsen visas. Men de flesta plattformar har idag inbyggda funktioner som underlättar anpassningen för mobil. Det finns bland annat mallar i wordpress, företag som erbjuder färdig e-handelsplattform som vendre, och Google som just släppte sitt eget ramverk under namnet Material Design Lite.

Är du verksam inom e-handeln borde du alltså prioritera att skapa en lättillgänglig och responsiv webbplats för att erbjuda alla dina kunder den bästa möjliga köpupplevelsen.