När handeln flyttar ut på nätet gäller det att hänga med

De senaste åren har en stor del av handeln flyttat ut på nätet – och det går rekordsnabbt. Att starta webshop innebär därmed tillgång till en ny och omfattande marknad som du kanske inte skulle nå annars. I den här texten kan du kortfattat läsa om några saker du behöver tänka på när du ska komma igång.

Att starta webshop behöver inte vara särskilt svårt. Det kräver inte heller några särskilda programmeringskunskaper. Dagens plattformar som tillhandahåller e-handelslösningar har blivit lätta att förstå även för den som är ny på området.

Planera ordentligt

Innan du startar din webshop – gör gärna en affärsplan. Fundera på vad som gör din webshop unik. Kan du erbjuda kunderna lågt pris, stort utbud eller expertkunskaper inom något särskilt område? Underskatta inte en väl genomförd planering. Dessutom behöver du den för att kunna bestämma storleken på den kommande webshopen.

Välj plattform

Nästa steg är att fundera över vilken plattform du ska ha. När du ska starta en webshop är det bäst att välja en plattform som specialanpassats för just detta och vilka specifikationer som är relevanta för din verksamhet kan vara svårt att avgöra. Det finns många olika leverantörer och system att välja på, men Svenska Vendre levererar en unik och anpassad e-handelsplattform för både B2B och B2C. På deras hemsida kan man filtrera efter sin bransch och se vilka specifikationer som just din e-handelsplattform behöver. Det kan vara ett steg på vägen för att identfiera vilka funktioner man behöver. Testa själv: http://vendre.se/e-handelsplattform/ 

Ordna olika sätt för kunden att betala

Kunden måste kunna betala i din webshop. Det bästa är om du kan erbjuda kunderna möjligheten att betala med både kort och faktura. Faktura är ett vanligare alternativ ju högre belopp en vara kostar. Kolla upp olika alternativ för betalväxlar för att kunna erbjuda kunder flera betallösningar.

Integration är viktigt

Ett av de viktigaste stegen är integration. Om du har en integrerad e-handelslösning blir det möjligt att jobba mer effektivt. Exempel på möjliga integrationer är betal- och affärssystem, lager- och logistiksystem och marknads- och säljsystem. Konsultbolaget Vendre har lyckats med sin integration genom en nyligen genomförd helintegration av sitt system med bland annat fyndsajten Fyndiq. Integrationen stödjer både produktöverföring och lagersynkronisering och de ordrar som görs på Fyndiq hamnar i Vendres system direkt. Detta gör försäljningen effektiv och överblickbar.

Fråga någon med erfarenhet

Ta gärna hjälp av någon. Om du till exempel känner någon som har erfarenhet av att starta webshop kan du fråga personen om sådant du undrar över.

För fler tips

Någon som verkligen har erfarenhet på området är Fyndiqs grundare Fredrik Norberg. Han har sammanfattat några av sina bästa tips för att komma igång med egen nätbutik här: http://www.privataaffarer.se/nyaaffarer/verktygsladan/e-handelsveteranens-basta-tips-435521