Jean-Claude Van Damme, Volvo och en split att minnas

Den belgiska skådespelaren Jean-Claude Van Damme har lyckats erövra reklamvärlden. Efter att ha spelat in en spektakulär reklamfilm för Volvo finns det nu inget klipp som delas lika snabbt - i hela världen. På sociala medier som Facebook, Twitter och Instagram liksom internetforum och öppna chattrum diskuteras reklamfilmen flitigt.

I filmen står Van Damme på backande lastbilar som sedan långsamt glider ifrån varandra, vilket tvingar Van Damme att gå ned i split. Unruly Media är ett medieföretag som sysslar med viral marknadsföring. De har skickat ut ett pressmeddelande där de slår fast att Van Damme-klippet är världens mest delade just nu.

Enligt Unruly Media slår klippet till och med de mest delade klippen som normalt dominerar statistiken. Inga musikvideos, trailers för långfilmer eller klipp med söta barn eller katter kommer upp i samma siffror som Van Damme. Därmed har filmen lyckats med sitt syfte att bli en viral framgång och skölja över internet som en våg.

Jean-Claude Van Damme är ingen nykomling i rampljuset. Han har varit en filmstjärna i flera decennier och deltagit i kända actionrullar som Universal Soldier och The Expendables. Han är också berömd för sitt engagemang inom kampsporten, vilket gett honom smeknamnet "Muscles from Brussels".

Innan Volvo fick sin jättehit med Van Damme var dock ett annat svenskt bilmärke först med att producera en globalt uppmärksammad reklamfilm. Det handlar om Saab, vars film åtnjöt stor popularitet när det begav sig. Det gällde också bandet Laura, som med låten Release Me fick ett stort genomslag efter att ha medverkat i en Saab-reklam.

1. http://www.youtube.com/watch?v=M7FIvfx5J10

2. www.aftonbladet.se/nojesbladet/article17850224.ab

3. www.mediaview.se/

4. http://www.youtube.com/watch?v=zKViA_z6jwE