Google: Sverige riskerar att halka efter i den digitala ekonomin

Sveriges tid som världsledande inom den digitala sektorn kan vara över – om vi inte gör något snart. Detta är en av de många budskap som återfinns i rapporten Launching a New Digital Agenda, en handlingsplan om hur Sverige kan behålla och utöka sitt grepp över den digitala marknaden, utförd av Boston Consulting Group på uppdrag av Google.

Trots Sveriges långa dominans på marknaden kan man inte längre ta den för given. Under de senaste fem åren har ett flertal länder gjort enorma satsningar för att träda in i den digitala eran. Detta bland annat genom policyändringar och investeringar i digital infrastruktur, innovation, e-regering och andra områden inom digitaliseringen. På grund av detta så växer Sverige inte längre lika fort som många andra länder, och risken är att vi missar chansen att utnyttja vårt försprång.

Trots att Sveriges digitala ekonomi växer väldigt fort så växer den inte fort nog. Enligt rapporten så räcker inte den beräknade ökningen i internetbaserad omsättning (från 8 till 10 procent av BNP inom 4 år) för att Sverige ska hålla sig i spetsen. Och även fast Sverige har varit värdland åt många framgångsrika startups, som till exempel Skype och Klarna, så brister vi inom andra områden. Vi känner till exempel redan till att svenska företag är dåliga på e-handel när det gäller företag-till-företag. Ytterligare ett problem är att utvecklingen inom E-handel mellan företag och konsumenter till stor del drivs utomlands. Nu yrkar Google för att Sveriges regering ska ta ökat ansvar för att Sverige ska behålla sin ledning och konkurrenskraft.

- Vi måste sätta en gemensam färdriktning för skola, vård och företag. Det är Damberg, och kanske Löfven, som måste dra upp den riktningen och bestämma hur satsningen ska se ut, säger David Mothander som är ansvarig för samhällspolitiska frågor i Norden på Google.